Standard avtalevilkår for Opplysningen 1850 AS
(org nr 930 459 615)

1 Definisjoner

AvtalenDet avtaledokument som er inngått mellom Partene som er benevnt «Kontrakt» samt Standard avtalevilkår. Kundens standard innkjøpsbetingelser gjelder ikke mellom Partene.BransjeDet virksomhetsområdet som til enhver tid er definert av Leverandøren og som det er mulig å søke innenfor i kombinasjon med Handelsområde og som omfattes av avtalen.Standard vilkårStandard vilkår for produkter oppdatert til enhver tid på https://www.1850.no/bedrifter/standard-avtalevilkar-for-opplysningen-1850-ASHandelsområdeDet geografiske området som Leverandøren til enhver tid har definert som mulig å søke innenfor i kombinasjon med en Bransje og som er en del av Avtalen.KundenDet selskap som fremgår av det dokument som er benevnt «Kontrakten»KundeinformasjonDen informasjonen som er inntatt i Kontrakten og som på forskjellige måter fremvises i henhold til avtalt ved visse kombinasjoner av søk. Kundeinformasjon kan eksempelvis være bannere, logoer eller andre grafiske elementer, nettadresser, telefonnummer, adresse eller firmanavn.LeverandørenOpplysningen 1850 ASPart/ParteneOpplysningen 1850 AS. Kunden eller begge avhengig av konteksten begrepet benyttes i Tjenesten. Den eller de produkter som fremgår av Kontrakten og som er nærmere beskrevet i punkt 3, «Tjenesten» under.BrukerenBruker som benytter Leverandørens nettsted/tjenester til å søke etter informasjon.KontraktsperiodenVarigheten av Avtalen mellom Kunden og Leverandøren

2 Bakgrunn og Formål

2.1 Bakgrunn

Ved Brukerens søk på Leverandørens nettsted, ønsker Kunden at Kundens informasjon skal presenteres på den måten som er avtalt i Kontrakten.

2.2 Formål

Formålet med Standard vilkår er å regulere Partenes rettigheter og forpliktelser med hensyn til leveransen av Tjenesten.

3 Tjenesten

3.1 Generelt

Leverandøren tilbyr en rekke produkter. Produktene knyttes normalt til Brukerens mulighet for på nettstedet å kombinere søkeord innen bransjer, firmarelaterte søkeord og/eller søk innen Handelsområder, eventuelt andre søkekriterier som Leverandøren bestemmer. Leverandøren har rett til å fastsette og eventuelt endre gyldige søkeord og måten Brukeren kan søke på. Felles for de forskjellige produktene er at Kunden normalt vil bli presentert på en bestemt måte på Leverandørens nettsted.

3.2 Nærmere om bilder

Om ikke annet er avtalt skriftlig, er Kunden selv ansvarlig for at Leverandøren ved avtaleinngåelse mottar tilstrekkelig og lovlig bildemateriell som skal publiseres i forbindelse med kundens oppføring. Uavhengig av eventuell utsettelse, har Leverandøren rett til å fakturere og kreve betalt av Kunden som opprinnelig avtalt. Har ikke Leverandøren mottatt bildemateriell, kan publisering skje uten bildemateriell. Manglende publisering av bilder vil ikke medføre kompensasjon av noen art.

3.3 Nærmere om søkeord

Kunden er ansvarlig for å angi ønskede relevante søkeord. Søkeord skal godkjennes av Leverandøren og kan nektes implementert dersom de av Leverandøren ikke anses relevante, ikke kan benyttes innenfor den forretningslogikk som Tjenesten bygger på eller av andre årsaker. Ved manglende innlevering av søkeord vil Leverandøren publisere løsningen med utvalgte søkeord Leverandøren finner relevante for bransjen avtalen gjelder for.

3.4 Nærmere om Kundeinformasjon

Kunden garanterer at:

a) Kundeinformasjon er i overensstemmelse med norsk lov, god forretningsskikk, god markedsføringsskikk og god reklameskikk.
b) Kunden innehar alle nødvendige rettigheter til Kundeinformasjon og alle søkeord.
c) Kundeinformasjon og søkeord ikke krenker tredjeparts interesser.
d) Bedriften innehar offentlig godkjenning eller autorisasjon / sertifisering / medlemskap for annonsering under bransjer som krever dette, og at mestertittel / sertifiseringer / akkrediteringer / medlemstilhørighet og tilhørende logoer kun benyttes dersom Kunden innehar gyldig mesterbrev / sertifisering / akkreditering eller godkjennelse.
e) Avtale er signert av en bemyndiget person i foretaket.
f) Enkeltperson som praktiserer i bransje relatert til «alternativ behandling» uten å være registrert i Brønnøysundregisteret, er innmeldt i «Registeret for utøvere av alternativ behandling» i Brønnøysundregisteret.
g) For å sikre korrekt kartplassering, er Kunde selv ansvarlig for å oppgi korrekt gate- eller veiadresse i henhold til Postens gateregister. Alternativt kan gårds- og bruks nr. oppgis for å sikre korrekt kartplassering.
h) Kunde garanterer å ha fysisk tilstedeværelse/utsalg på den oppgitte adresse(r)
i) Ved eventuelle endringer på Kundens hjemmeside som påvirker en eller flere av produktene Kunden har hos Leverandør, skal Kunden informere Leverandøren om dette
j) Kunde er pliktet til å melde ifra til leverandør ved eventuelle endringer i sin kontaktinformasjon (postale opplysninger inkl. også telefon, e-post og url).

Leverandøren kan med saklig grunn fjerne eller nekte publisering av Kundeinformasjon eller å bruke visse søkeord. Som saklig grunn regnes bl.a. at Kundeinformasjon eller søkeord

a) ikke er relevante
b) er eller kan være i strid med norsk lov, god forretningsskikk, god markedsføringsskikk, god reklameskikk eller kan oppfattes som støtende eller krenkende
c) ikke kan benyttes innenfor den forretningslogikk som Tjenesten bygger på
d) publiseringen på annen måte vil være kommersielt uheldig for Leverandørens eller vedkommendes bransjes etiske normer
e) ikke fungerer. Internett adresser som ikke er operative vil eksempelvis ikke illustreres inntil de fungerer og har innhold.

Kundeinformasjon vil inngå i Leverandørens databaser og Kunden gir sitt samtykke til at Leverandøren kan bruke Kundeinformasjon også i andre produkter og leveransekanaler i egen eller tredjeparts regi.

Med unntak for Kundens varemerker, har Leverandøren opphavs- og eiendomsrett samt alle andre rettigheter til databasene og innholdet i disse.

4 Vederlag og Betalingsbestemmelser

Kunden betaler det vederlag som fremgår av Avtalen. Det samlede vederlaget faktureres i sin helhet når varen(e) er publisert hos Leverandør. Ved faktura per e-post er Kunden ansvarlig for at oppgitt epost adresse er korrekt og fungerer, også ved eventuelle interne endringer hos Kunden. Faktura forfaller og skal betales innen 15 dager fra fakturadato.

Kunde som på kontrakt har akseptert og påført e-post adresse for mottak av faktura, vil ikke bli belastet med fakturagebyr. Kunde som ikke mottar faktura pr e-post, vil ved fakturering belastes det til enhver tid gjeldende fakturagebyr. Betaling anses skjedd når beløpet er disponibelt på Leverandørens bankkonto.

Ved forsinket betaling tilkommer purregebyr og forsinkelsesrente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling. Ved hvert årsskifte legges påløpte renter til hovedstolen slik at det skal svares rentes rente. Dersom Leverandøren ikke finner Kunden kredittverdig, har Leverandøren rett til å kreve forskuddsbetaling, og i så fall er Leverandøren ikke forpliktet til å levere Tjenesten før betaling er skjedd. Kunden kan ikke motregne skyldig beløp i annet mellomværende mellom Partene. Alle beløp i Avtalen er oppgitt i norske kroner og eksklusive merverdiavgift og eventuelle skatter og avgifter som kommer i tillegg.

5 Oppsigelse eller fornyelse av Avtalen

Avtalen løper i 12 måneder fra signeringsdato i Avtalen. Leverandøren tar kontakt med Kunden i forkant av Avtaleperiodens utløp for å diskutere forlengelse av Avtaleperioden.

6 Rett til å endre

Leverandøren har rett til å endre produktene, Tjenesten og måten Kundeinformasjonen presenteres for Brukeren. Herunder har Leverandøren rett til å (i) gjøre endring som ikke er vesentlig, (ii) gjøre vesentlig endring dersom endringen ikke medfører vesentlig forringelse av verdien av Tjenesten for Kunden. Vesentlige endringer som vesentlig forringer verdien av Tjenesten for Kunden skal varsles Kunden. Ved endring av Tjenesten kan Leverandøren også, etter å ha gitt Kunden 14 kalenderdagers varsel, fjerne Kunden fra de valgte produkter eller flytte Kunden over på de produkter som erstatter utgåtte produkter eller produkter som ligger nærmest produktet som ikke lenger tilbys. Hvis Kunden fjernes helt fra et produkt, kan Kunden kreve tilbakebetaling av en forholdsmessig del av vederlaget som relaterer seg til det aktuelle produktet for resterende del av avtaleperioden. Ved fjerning av Kunden fra produkt eller Tjenesten er forholdsmessig tilbakebetaling det eneste Kunden kan kreve av Leverandøren. Unntak: Leverandøren kan fjerne et kjøpt produkt fra Kunden hvis dette er en vare med egenskaper som medfører at det ikke er i Kundens interesse å ligge eksponert. I denne type tilfeller kan ikke Kunden kreve tilbakebetaling.

7 Leverandørens Mislighold

7.1 Varsel

Antar Leverandøren at hans ytelse ikke kan skje som avtalt og tilfellet ikke faller inn under endringsretten i punkt 6, skal han innen rimelig tid gi Kunden varsel. Varselet skal angi årsaken, og så vidt mulig angi konsekvenser, og når ytelsen kan rettes eller gjenopptas. Dette punkt gjelder ikke ved sporadisk nedetid.

7.2 Reklamasjon

Ved Leverandørens mislighold, kan Kunden forlange skriftlig at misligholdet skal opphøre. Kunden må reklamere misligholdskrav skriftlig uten ugrunnet opphold etter at forholdet som gir grunnlag for misligholdskrav er oppdaget eller burde vært oppdaget, og senest 14 dager etter fakturadato, for å ha sitt krav i behold. Dersom Leverandøren ikke utbedrer misligholdet innen rimelig tid og maksimum 60 dager, vil Kunden kunne opprettholde kravet om avhjelp, samt kreve enten (i) prisavslag, eller (ii) heving og erstatning.

7.3 Prisavslag

Kunden kan hvis Leverandøren ikke har avhjulpet mangelen iht. tidsfristen for reklamasjon (pkt. 7.2), kreve forholdsmessig prisavslag knyttet til vederlag kun for den delen som misligholdet gjelder.

7.4 Heving

Har misligholdet vesentlig betydning for Kunden, kan Kunden skriftlig heve Avtalen for den del av Tjenesten som er misligholdt, dersom misligholdet ikke er utbedret innen 60 dager etter Leverandøren mottok varselet. Reklamasjon må skje uten ugrunnet opphold, og innen 14 dager fra misligholdet ble eller burde ha blitt oppdaget. Heving kan ikke skje dersom Leverandøren retter misligholdet før fristens utløp.

7.5 Erstatning

Ved Leverandørens vesentlige mislighold som ikke er avhjulpet innen fristene i punkt 7.2, kan Kunden kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap med følgende begrensninger:

(a) Tapets art og omfang må være adekvat og påregnelig.
(b) Tapt fortjeneste, indirekte tap, konsekvenstap og andre følgetap dekkes ikke.
(c) Erstatningen kan ikke overstige det beløp eksklusive mva som Kunden har betalt Leverandøren i inneværende avtaleperiode.

Ansvarsbegrensningen gjelder ikke dersom Leverandøren har utvist grov uaktsomhet eller forsett.

8 Kundens mislighold

Ved Kundens mislighold, kan Leverandøren sende skriftlig varsel til Kunden og stanse enhver ytelse til Kunden inntil misligholdet er rettet. Dersom misligholdet varer lenger enn 14 dager, kan Leverandøren heve Avtalen eller tilby Tjenesten, herunder men ikke begrenset til alle kombinasjoner av firmarelaterte søkeord, bransjesøkeord, Handelsområde og eller andre relevante parametere, til andre aktører, og kreve erstatning for sitt økonomiske tap samt merkostnader Leverandøren har hatt som følge av Kundens mislighold. Under enhver omstendighet og uavhengig av hva som ellers måtte fremkomme i Avtalen, har Leverandøren krav på en avtalt erstatning som minst skal utgjøre halvparten av kontraktsummen.

9 Ansvarsbegrensning

En Part er ikke ansvarlig for unnlatelse av plikter etter Avtalen dersom unnlatelsen skyldes omstendigheter utenfor Partens kontroll, og som Parten ikke med rimelighet kunne forventes å forutse ved avtaleinngåelsen, og følgene heller ikke med rimelighet kunne overvinnes. Eksempler på dette kan være endringer i lovverket eller myndighetenes praktisering, endringer i myndighetsfastsatte vilkår gjennom enkeltvedtak, tredjeparts pålegg eller trussel om begrensninger i bruk av data, eller manglende leveranser fra underleverandør. Den rammede Part skal innen rimelighet søke å treffe tiltak for å begrense konsekvensene av fritaksgrunnen. Den annen Part kan kun heve Avtalen med den rammede Parts samtykke eller dersom situasjonen antas å vare lenger enn 60 dager og da med 14 dagers skriftlig varsel.

10 Varsler

Alle varsler eller krav etter bestemmelsene i Avtalen, skal gis skriftlig ved post, telefaks eller epost til Partenes representanter. Det skal tydelig identifiseres hva varselet eller kravet gjelder, og klart angi de rettigheter og plikter som påberopes.

11 Virkninger av Avtalens opphør

Avtaleopphør, uansett årsak, skal kun få virkning for fremtidige ytelser. Det skal ikke skje refusjon av ytelser levert før opphørstidspunktet.

12 Overdragelse og Bruk av Underleverandører

Rettigheter eller forpliktelser etter Avtalen kan ikke overdras uten den annen Parts skriftlige forhåndssamtykke. Hel eller delvis overdragelse av Leverandørens rettigheter og forpliktelser etter Avtalen til selskap i samme konsern trenger ikke samtykke. Rett til vederlag etter Avtalen kan fritt overdras. Slik overdragelse fritar ikke for forpliktelser og ansvar. Kunden samtykker til at hele eller deler av Tjenesten kan leveres av underleverandører eller selskaper i Leverandørens konsern.

13 Konfidensialitet

Partene og deres ansatte har taushetsplikt om innholdet i Avtalen, samt forhold om den annen Part og dennes kunder som disse blir kjent med som følge av Avtalen. Partene har også taushetsplikt om egne forhold dersom slike opplysninger kan føre til økonomisk tap eller betydelig ulempe. Begge Parter og deres ansatte skal hemmeligholde taushetsbelagt informasjon, bl.a. ved å: (i) ikke meddele eller avsløre slik informasjon for tredjepart, med mindre den annen Part skriftlig har samtykket i dette, eller utleveringsplikt følger av lov, (ii) behandle slik informasjon konfidensielt og sørge for at alle dokumenter, lagringsmedia mv. som inneholder slik informasjon merkes konfidensielt samt for øvrig å forebygge eller forhindre unødvendig bruk eller kopiering av disse, (iii) beskytte informasjon om innholdet av denne Avtalen samt annen informasjon som åpenbart har konfidensiell karakter eller dersom informasjonen kan skade noen av Partene dersom den blir kjent, (iv) sørge for å ta nødvendige forholdsregler i forhold til ansatte eller andre (v) tie om personlige forhold.

14 Behandling av personopplysninger

14.1 Roller og ansvar

Leverandøren er behandlingsansvarlig for de personopplysninger som samles inn og behandles i forbindelse med Leverandørens tjenester, herunder kundeoppføringer, databaser og distribusjon i egne og tredjeparts kanaler. Kunden er behandlingsansvarlig for de personopplysninger som Kunden selv legger inn i tjenesten eller på annen måte stiller til rådighet for Leverandøren.

14.2 Formål og behandlingsgrunnlag

Personopplysninger behandles utelukkende for å oppfylle Avtalen, herunder publisering av kundeinformasjon, annonsering, administrasjon og fakturering. Behandlingsgrunnlaget er oppfyllelse av Avtalen (GDPR art. 6(1) (b)) og Leverandørens berettigede interesser knyttet til drift, utvikling og markedsføring av tjenesten (GDPR art. 6(1)(f)).

14.3 Kategorier av opplysninger

Det kan behandles følgende opplysninger: firmanavn, kontaktperson, adresse, telefonnummer, e-postadresse, nettadresser, logoer, bilder og annet annonsemateriell. Dersom Kunden registrerer enkeltpersonforetak eller annen informasjon som utgjør personopplysninger, gjelder denne bestemmelsen tilsvarende.

14.4 Rettigheter for registrerte

Registrerte har rett til innsyn, retting, sletting, begrensning av behandling, dataportabilitet og til å protestere mot behandling i henhold til GDPR kapittel III. Henvendelser om dette kan rettes til Leverandøren via [email protected] eller annen oppgitt kontaktkanal.

14.5 Sikkerhet og underleverandører

Leverandøren skal sørge for at personopplysninger er beskyttet gjennom egnede tekniske og organisatoriske tiltak i samsvar med GDPR art. 32. Dersom Leverandøren benytter underleverandører som behandler personopplysninger, skal disse være underlagt tilsvarende databehandlingsforpliktelser gjennom avtale.

14.6 Lagringstid og sletting

Personopplysninger lagres så lenge det er nødvendig for å oppfylle Avtalen, samt i den tid det følger av lovpålagte krav (f.eks. bokføringsloven). Kundeinformasjon som ikke lenger er nødvendig for disse formålene skal slettes eller anonymiseres.

14.7 Overføring utenfor EØS

Dersom personopplysninger overføres utenfor EØS, skal dette kun skje dersom det foreligger gyldig overføringsgrunnlag i henhold til GDPR kapittel V (f.eks. EU-kommisjonens standardkontrakter). Kunden informeres dersom slik overføring finner sted.

15 Lovvalg og tvister

Avtalen reguleres av norsk rett. Eventuelle tvister skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom forhandlingene ikke fører frem innen rimelig tid, kan saken bringes inn for de ordinære domstoler med Oslo tingrett som vern

Standard avtalevilkår for Opplysningen 1850 AS | 1850.no